Sunday, April 19, 2009

Sabar itu indah..

Sabar itu indah...

Beberapa petikan ayat Al-Quran tentang sabar...



::Al-Anfal, 8 : ayat 46::



"Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar"





::Al-Anfal,8 :ayat 66
::



"Sekarang Allah telah meringankan daripada kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu) kerana Dia mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan; oleh itu jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat menewaskan dua ratus orang dan jika ada di antara kamu seribu orang, nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah dan (ingatlah) Allah berserta orang-orang yang sabar.





::An-Nahl, 16 : ayat 126,127::



"Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas Dengan kejahatan Yang sama seperti Yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) Sesungguhnya Yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang Yang sabar."

"Dan Bersabarlah (Wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan Yang ingkar itu); dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan Dengan (memohon pertolongan) Allah; dan janganlah Engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah Engkau bersempit dada disebabkan tipu daya Yang mereka lakukan."



dan banyak lagi ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis menyatakan akan perintah ALLAH supaya kita bersabar. Sabar itu indah, namun mudahkah untuk kita melakukannya? Susah atau senang, kita masih perlu bersabar, lagi-lagi kepada orang yang berjuang mendaulatkan Agama Islam itu, terlalulah banyak mehnah dan tribulasi... Amalkan sabar, insyaALLAH syurga menantimu... Wallahuta'alam..





No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)