Thursday, March 20, 2014

gunakan kudrat muda mu untuk mengubah hidupmu dan hidup org sekelilingmu!


Seusai solat zohor semalam, berkesempatan berbual dgn seorang makcik D, cleaner di ofis saya. Dlm berborak, kami tertanya2 ke mana pergi makcik E…sbb biasa awal je dia masuk.
Risau jika ada apa2 berlaku sbb makcik ni jarang sekali masuk kerja lambat.. sbb dia pun sbnrnya ada masalah kesihatan…

Kata makcik D, makcik E ni sgt kuat bekerja… pagi jam 7 dah masuk kerja mengemas di ofis, jam 4 pulang ke rumah tolong tgk cucu jugak sbb menantu dia baru je melahirkan anak. Malamnya jam 3 pagi sudah bangun untuk memasak nasi utk dihantar ke kedai.

Ya ALLAH, saya tersentak terus. Rasa sgt terharu dgn pngorbanan dan kerja kuat makcik E, umurnya hampir mencecah 50 an dan dalam keadaan dirinya yg punyai penyakit darah tggi, dia cukup kuat utk bangun jam 3 setiap hari dan terus menyambung tugas kerja sehingga 4 ptg.

Allahu…saya cukup malu dgn diri sendiri pada waktu tu. Ye, sbbnya.. semuda dan sesihat saya ni pun, saya x mampu nak bangun jam 3 setiap hari semata2 utk bekerja. Tapi makcik yg tua tu masih mampu??? Yer saya sgt malu. 

Tambah mengharukan saya…makcik ni sbnrnya trpksa bkrja kuat, kerana dia masih menanggung anak menantu yg kdg2 ada kerja, kadang2 tidak ada kerja. Double sedih di situ, sbb bagi saya, sepatutnya dikala usia sudah tua, sepatutnya ada yg jaga, ada yg bantu makan dan minumnya tanpa perlu bekerja berat, tetapi dia pula yg masih membanting tulang menanggung anak menantu…



Hal ini cukup memberi pengajaran buat saya utk lebih kuat bekerja pada usia muda ini, kerana saya nak sentiasa berada disisi ibu saya sementara dia masih ada ini. Saya tahu...ibu saya sangat sunyi dan sangat mengharapkan anak perempuan utk menemani sisa hidupnya..dan saya akan berjuang utk mencapai financial freedom supaya tidak lagi terikat dengan waktu ofis nnt......

saya juga sanggup memberi komitmen dgn lebih baik dlm biz kerana saya ingin mendapat manfaat sebaiknya di usia tua. Dan saya berazam utk menurunkan segala kemahiran biz saya kepada anak saya nnt. Skurangnya..kalau mereka tidak mampu bekerja dgn syarikat besar pun bila dewasa, mereka ada skill dan pengetahuan bisnes yg boleh digunakan bila2 dan dimana2 sahaja. Dan semestinya, pada waktu ini, saya yg brtggungjawab menyediakan kewangan bagi mereka supaya mereka tidak akan terlalu susah di masa depan. Dan saya juga wajib ada tabungan sendiri utk mnguruskan diri di hari tua kelak.

Yes, ini soal rezeki dan takdir. Tapi rugilah jika kita yg muda masih tidak mahu ambil iktibar.. sekurang2nya kita yg dh dpt kesedaran di usia muda ni tidaklah mengsia2 kan kesempatan yg ada utk kita berusaha. Saya cukup terkesan jika masih lagi ada anak2 muda yg memberi alasan tidak mampu utk berusaha mengubah hidup masing2 sdgkan kudrat dan masa telah diberi. Jgn smpai tahap suatu hari nnt kita terpaksa meminta2 pada org lain disebabkan kecuaian dan kedegilan kita yg tidak mahu berubah. Sedangkan tangan yg memberi itu lebih baik dari menerima kan???


Susah dahulu, senang kemudian, gunakan kudrat dan waktu muda ini demi kebaikan hidup dunia dan akhirat. Jom berubah!



Berminat utk menjana income hanya dari rumah secara online??
Hubungi saya skrg, saya akan tunjukkan jalannya.

tips memilih bisnes MLM :
  • pastikan produk yg halal dan berkualiti, tiada kesan sampingan dan mempunyai ujian klinikal (shaklee adalah slamat berkesan dan mesra alam dan mempunyai sijil halal)
  • background syarikat yg stabil dan kukuh (shaklee sudah 56 tahun di dunia, dan 20 tahun di Malaysia)
  • marketing plan yg telus, adil dan mengikut syariah (shaklee tidak mengamalkan sistem piramid, mematuhi syariah dan tidak menekankan HEAD HUNTING!)
  • pilih support group yg betul (saya adalah dari susur galur Jutawan shaklee yg mempunyai group support tersendiri, yg sgt mengutamakan knowlegde and skill sharing, juga menyediakan pemantauan on performance anda. Kami juga menekankan konsep mudahnya menjemput rezeki)

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)