Wednesday, March 4, 2015

INGAT ALLAH HATI TENANG



Dalam group shaklee saya,
Kami disarankan buat master checklist..
Iaitu checklist zikir, solat dhuha, tahajud dsb..

Bila melihat master checklist,
Kita kena faham betul2 konsepnya,
Ada yg berpendapat buat semua ni supaya amalan2 ini jadi pembuka rezeki..seolah2 bila kita buat apa Allah suka, Allah beri apa kita suka...

Bagi saya, tidak boleh anggap seperti itu kerana ibadah kita ni bukanlah pengukur hebatnya kita..tidak boleh jadikan sesuatu untuk meminta-minta balasan Allah.. takut2 kita jadi org yg terlalu bergantung dengan amalan kita..takut2 bila kita tergelincir dari amalan2 kita..kita jadi hilang pengharapan terhadap rahmat Allah..

Saya lebih faham konsep master checklist ini adalah usaha kita mencari ketenangan jiwa kerana dalam berusaha untuk mencapai sesuatu...ketenangan hati itu sangat2 penting, sebab ia akan memandu kita ke arah tindakan yang lebih baik selari dengan ilham ALLAH s.w.t.. bila kita ingat Allah..hati lebih tenang..maka segala yang kita lakukan akan lebih bermakna disisi Allah. Dan kita lakukan bukan sbb mengharap Allah bagi kita sesuatu maka bila kita xdpt sesuatu pun kita x rasa berkira dgn Allah, dan kalau kita dah tergelincir sedikit dari amalan kita pun...kita akan terus yakin rahmat Allah itu sentiasa ada.. dan dgn meyakini sifat maha pengasih Allah ini kita akan terus perbetulkn apa yg tersasar itu..

Konsep master checklist ini, boleh digunakan dimana2 saja, bila2 masa sahaja, utk siapa2 sahaja. Insya Allah, terhindar dari segala keluh kesah :-)

Sebarang pertanyaan atau ingin
mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui : Email : shadiraakashi@gmail.com SMS/ WhatsApp : 0134404869 Facebook Page: Ummu Umar's Choice

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)