Friday, June 19, 2015

LAWATAN KE PETROSAINS KLCC 2015

Pada 8 jun yang lepas kami diberi kesempatan oleh ALLAH untuk membawa anak-anak ke PETROSAINS yang terletak di KLCC. Kebetulan pada tarikh tersebut Maisara ada appoinment dengan Dr. Choi, pakar kanak-kanak di PRINCE COURT MEDICAL CENTRE  dan suami saya juga ada appoinment dengan client PRUDENTIAL nya di SURIA KLCC.

Kami sampai disana kira-kira jam 12. dan terus ke level C untuk bertemu client suami yang merupakan sepasang suami isteri executive PETRONAS di KLCC office. Selesai bertemunya dalam 1jam, kami meneruskan misi kami ke level 4 untuk ke PETROSAINS. Actually mmg dah lama berhajat nak bawa Umar ke PETROSAINS tapi tunggu dia besar at least 4tahun sebab pada usia ni baru dia boleh hargai apa yang kita tunjukkn pada dia. Lagipun Umar ni minat sangat dengan dinasour. So,kami rasa PETROSAINS adalah tempat yang sesuai untuk tunjukkan Dinasour pada Umar. Hehe.

So, sampai je ke pintu masuk, terus jumpa Dinasour besar. Apa lagi, excited sangat lah Si Umar ni. hihi. Untuk harga tiket sebenarnya RM15 untuk dewasa dan RM 5 utk 2tahun ke atas. Tapi disebabkan saya staff PETRONAS,so, dapatlah diskaun dalam 20%.  Jika bukan staff dan miliki kad Mesra, insya ALLAH 15% diskaun diberi. Untuk baby di bawah 2tahun, masuk adalah percuma. :)

reaksi Umar yang sangat terpegun dengan Dinasour. haaa..selama ni tgk yg kecik, amik ni besar gedabak! haha



penerangan tentang jenis2 dinasour. Umar suka banget!

mungkin kawan-kawan yang tidak terlibat dengan Oil and Gas industry atau yg tidak pernah ke PETROSAINS tertanya-tanya kenapa ada dinasour di sini. Ok, sebenarnya, Dinasour ni hanya dikaitkan dengan peninggalan fosil2 yang banyak dari beberapa abad dahulu. Fosil2 inilah salah satu penyumbang kepada pembentukan takungan minyak (reservoir) di bawah lapisan kerak bumi kita. sebab tu lah wujud telaga2 minyak dan gas hasil dari mendapan fosil2 ini. Fosil dinasour ni salah satu la..yang lain banyak lagi penyumbang. Hehe.. kalau nak explain kena masuk kelas Geology or Drilling lah dalam seminggu baru syiokk. Itulah serba ringkas yang saya boleh terang disini. Nak tau detail, google lah! peace! (>_<)

Selain dinasour, stesen ni adalah stesen yg sangat2 disukai Umar Mukmin dan adiknya Umairah Maisara :)

katanya buat Dinasour guna lego besar2 ni. Nampak jugak la bentuk dinasour tu. pandai dia imagine. ni hasil makan Omega Shaklee agaknya.hihi, gurau je :P

jadi hantu gigi la sekejap. haha. Ni area katanya marine environment kat perairan Malaysia. Gelap kat sini, tapi sebab ada fluoerescent light kat area atas2 tu so, apa2 yg ada kaler putih jadi bercahaya la. Lawa kan gigi2 kami tu. hahahaha

dalam 1jam jugak kami pusing2, kira oklah sbb banyak2 info sains dan geology dapat diperolehi. Tapi lagi best sebenarnya if bawa anak yang dah besar macam darjah 4, 5, 6 ke sbb diorang dah banyak belajar disekolah dan pergi sini untuk feel apa yg diorg dah tahu sket2 tu. Dan kalau sekolah menengah pun sesuai jugak sebab nak bagi diorang feel the Oil and Gas industry punya environment kan. Bagi semnagat untuk belajor rajin2 . hehe.

So, after 1 hour kami decide nak keluar lah sbb tak larat dah nak pusing walau banyka lagi sbnrnya stesen yg kami tak pergi. malaihh dah, dalam otak nak keluar je sbb perut dah lapaqqqq. Dah bungkus nasi lemak antarabangsa kampung baru,...kami keluar dan menuju foodcourt. Alhamdulillah, kenyang, pastu terus keluar KL untuk menuju pulang ke Kuala Terengganu.

itulah alkisahnya, semoga bermanfaat. apa2 pun niatkanlah apa2 perjalanan dan siar-siar itu untuk menikmati kebesaran ALLAh swt. :)


Rashidah & Farhan
Unit Trust Consultant
0134404869 


babai! (>_<)vvvv

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)