Thursday, November 15, 2012

Salah faham tentang supplemen, "supplemen sama ke dengan ubat ek???"



"sudah2 la promote vitamin shaklee tu.. cukup2 dengan makanan sunnah, seperti madu, kurma dan habbatussauda, vitamin bukan boleh sembuhkan penyakit pun"

ni adalah antara kata-kata yang pernah saya terima di alam maya apabila aktif mempromosikan vitamin2 shaklee.


Alhamdulillah..saya puji insan2 sebegini. sangat komited dalam mengamalkan pemakanan sunnah.namun, ada sedikit persepsi yang harus saya betulkan di sini.


Anda silap kerana membandingkan antara supplemen dan penawar yang mana fungsi kedua2 ini adalah sangat2 berbeza... Adakah anda perasan, di setiap entry saya, pasti ade statement ni, " These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease". tau x apa maksud dia? ade yg ckp kami menipu bila baca statement ini.


ok, saya teruskan. anda tahu apa definisi supplemen? kalau xtau, saya tlg jwbkan. 


Dalam bahasa yg paling ringkas, supplemen ni adalah makanan tambahan yang mampu menampung kekurangan zat2 di dalam diet seharian kita. cthnye sy bg supplement vitamin C. katakan kita ade makan buah oren, dan kita telah mendapat vitamin C, tapi sejauh mana kita yakin kita dpt 100% keperluan? belom tentu kan? sbb buah2 kdg2 ade yg dijual ditempat panas, maka,kuranglah zatnye. anda semua tahu kan, vitamin2 ni mudah musnah pada suhu tinggi. Oleh itu, utk seseorang yang sgt mementingkan gizi seimbang dlm pemakanan, mereka mula mengambil makanan tambahan, mengambil vitamin C utk menampung kehilangan vit C dalam buah oren tu.


Pemakanan org zaman skrg x mcm dlu, smakin hari zat makanan smakin hilang. kita pun x stiap hari makan sayur, buah, ikan, serat dsb. Cuba anda tgk piramid makanan ni, anda yakin pemakanan anda dah ikut betol2, mcm dlm piramid makanan ni??? tepuk dada tanya diri..





 sbb tu lah jalan mudah utk kita mendapat sepenuhnya zat2 yang hilang itu adalah melalui pemakanan supplement. sbb tu lah kbnykn apabila seseorang tu mula mengambil supplement, badan menjadi semakin sihat, sbbnye nutrisi dalam badannya telah meningkat kepada jumlah yang mmg diperlukan badan.


Saya bagi contoh lg, org yg sembelit, mungkin kekurangan serat. Serat pula biasanya akan diperolehi melalui pemakanan buah-buahan,oat, beras merah dan bnyk lagi. tapi, berapa ramai antara kita yang amalkan memakan semua ni?? mgkin x smpai 50% populasi penduduk bumi pun yg amalkannya! ye la, bygkn setiap hari diet kita apa? mee segera? ayam goreng? kek? donat? aiskrim? nasi ayam? anda yakin smua ni ade nutrisi yang lengkap untuk kita?? saya yakin TIDAK! sebab kbnykn lauk pauk sprti ayam dan ikan telah dimasak dengan suhu yang tinggi yang telah memusnahkan nutrisi dalamnya! 


ok, kembali kpd isu sembelit, apabila dia mula mengambil supplement yg mempunyai fungsi seperti serat seperti afalfa, mealshakes dsb, serta mengamalkan minum air yang banyak.. masalah sembelit ini boleh dikurangkan atau hilang sama sekali kerana, serat yang hilang sudah diganti semula dan keperluan air dalam badan pun cukup utk memastikn aliran bendalir badan yang baik... begitu juga dengan kes2 yang lain sprti masalah jeragat, darah kotor dan sbgainya..konsepnya begitu jugak...


bagi anda yang sakit, saya tidak pernah melarang anda memakan ubatan dari doktor, kerana fungsi ubat adalah untuk menyembuhkan. tapi, anda kena tgk jugak tahap kesakitan anda dan jenis ubat yang anda ambil. kalau sakit kronik x apelah, tapi kalau sakit kepala sikit2 pun dah ambil paracetamol, pastu dengan kerap pula..itu adalah merbahaya sbb ada stgh ubat yg boleh bagi side effect pd tubuh badan kita. yg penting kena tgk keperluan badan. kalau sekadar sakit kepala ringan je and boleh dihilangkan dengan mengambil supplement seperti bcompleks dan meminum air kosong je, kenapa nak makan paracetamol jugak kan?? 


Tentang makanan sunnah seperti madu, habbatussawda dsb pula, kita x boleh menafikan lagi, adalah sgt digalakkan untuk kita mengambilnya juga disamping mengamalkan suplement dan ubatan lain kerana masing2 ada kebaikan tersendiri. Makanan yang ALLAH dah sebut dalam Al-Quran secara jelas, mmg kita x boleh nak nafikan. Tapi, tidak semestinya soya yang tidak disebutkan secara jelas dalam Quran tu xda benefit kan... sesungguhnya pasti ALLAH tidak menciptakan soya dan tumbuhan2 lain dgn sia2. pasti ada hikmah besar yang memerlukan manusia menggunakan akal dengan sebaiknya untuk mengkaji dan berfikir.


so, kawan2 yg sy hormati sekalian, saya harap, entry saya pada hari ni, serba sedikit dapat memberi pencerahan jika selama ni ada salah faham tentang supplemen. 


"suppelement bukanlah ubat atau penawar, tetapi ia adalah nutrisi. Namun, jika nutrisi diambil dalam jumlah dan cara yang betol, tidak mustahil ia juga mampu menjadi penawar dengan izin ALLAH...."


segalanya milik ALLAH...termasuklah kesihatan


salam sayang,

Ummu Umar (013-4404869)

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)