Monday, April 15, 2013

Tips penyusuan bayi yg brkesan





Tahukah anda?

Proses meyusukan bayi sebenarnya bukanlah sesuatu yang menyakitkan ibu dan anak. Jika si ibu berasa sakit, bererti si ibu tidak menggunakan teknik yg betul. Jauhkan bayi daripada payudara dan cuba lagi. Bayi mungkin tidak melekap dengan betul. Hentikan hisapan bayi dengan secara lembut meletakkan jari kelengkeng di hujung mulut bayi dan selitkan antara rahang atas dan bawahnya. Ulangi seberapa kali yang perlu untuk mendapat lekapan yg baik.

Setelah semakin cekap menyusui bayi dalam posisi ini, anda mungkin boleh mencuba posisi2 lain. Belajarlah untuk menyusukan bayi secara berbaring. Kaedah ini membolehkan si ibu berehat, lebih-lebih lagi bagi ibu yang melahirkan melalui pembedahan c-section. Apa jua posisi yang digunakan, bayi harus melekap dengan baik, jika tidak, si ibu akan berasa sakit di bahagian puting payudara, dan bayi tidak akan mendapat susu yg cukup.


 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

regards,
ummu Umar :)
shaklee iD: 867851
013-4404869

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)