Friday, May 24, 2013

Bahaya anemia terutamanya untuk ibu mengandung


hai kawan-kawan! =P
Kita kerapkali mendengar kes-kes ibu mengandung yang mempunyai masalah low Hb kan? Masalah kekurangan hemoglobin ini juga disebut sebagai anemia dan ianya adalah suatu yang serius.Yer, serius! x boleh pandang remeh!
Antara gejala yang paling umum dari anemia adalah sukar bernafas, kekurangan tenaga, cepat lelah, serta mudah terkena selsema dan jangkitan lain.  Ada pelbagai punca yg menyebabkan anemia. Salah satunya mungkin faktor keturunan dan kurangnya mengambil zat besi dalam diet seharian. Zat besi adalah mineral yang diperlukan untuk penghasilan hemoglobin dalam badan. 
Tapi jangan risau,, ada caranya nak merawat anemia ni. Kalau dah ada anemia ni, biasanya doktor akan membekalkan seseorang dengan multivitamin yang mengandungi iron. Dan biasanya pengambilan tablet iron ni perlu disertakan dengan vitamin C untuk memaksimumkan penyerapan iron ke dalam tubu.
dan selain mengambil multivitamin yang mengandungi iron, kita juga boleh memperbanyakkan pengambilan beberapa jenis makanan yg dipercayai mengandungi nilai zat besi yg tinggi. Dan berikut adalah beberapa makanan yang kaya akan zat besi:
  • Aprikot : mengandungi zat besi yang sempurna untuk memastikan tubuh mendapatkan  zat besi yg cukup.
  • Jagung : kaya akan zat besi dan tembaga. Jagung juga menjadi sumber yang baik untuk vitamin A dan C. 
  • Telur: kaya akan semua mineral, termasuk besi, dan vitamin B. Telur ideal dikonsumsi saat sarapan karena mengandungi jumlah protein yg tinggi untuk memberi tenaga kepada kita
  • Kangkung: sumber yang sangat baik untuk vitamin A dan vitamin B serta C. Kangkung mengandungi jumlah tinggi zat besi, kalsium, dan kalium.
  • Kismis:mengandungi zat besi yang sangat tinggi. Kismis juga merupakan makanan yang bersifat basa dan dapat membantu mengatasi kondisi asid dalam badan.
  • Bayam :Selain zat besi, bayam juga mengandungi vitamin A. Bayam sewajarnya dijadikan rutin dalam diet kita.

ha...banyak kan sumber zat besi. Senang jugak nk diperolehi. Tapi kan, sempat ke nak masak?? dah la tengah loya2 hamil ni kan...smua bnda rasa xda mood nk buat. Encik hubby lak sibuk kna keja, sian lak nak susahkan...hehe

so...ibu-ibu jangan risau ye.. kalau rasa ralat sangat nk cari sumber2 kat ats.. apa kata cuba vitalea shaklee?? lengkap smua mineral dan vitamin tau! x caya???.Ok, meh kita usya sket apa tu vitalea ni.




Vita-Lea® Iron Formula, merupakan Multivitamin yang Hebat!

Suplemen seimbang dan komprehensif yang dihasilkan dengan Sains terbaik Shaklee yang mampu dibeli. Vita-Lea dirumus khas bagi memenuhi keperluan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Jika diambil setiap hari, Vita-Lea mampu:

  • Membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik.*
  • Mengandungi beta karotena yang membantu dalam 
  • mengekalkan pertumbuhan, penglihatan dan pembinaan tisu.
  • Mengandungi kalsium, fosforus dengan vitamin C dan D untuk kesihatan tulang dan gigi.
  • Biotin dan asid pantotenik membantu untuk memetabolismekan lemak dan karbohidrat dalam tubuh
  • Vitamin B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah.*

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sistemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.. Tiada tambahan perasa tiruan, pemanis, bahan pewarna atau pengawet.

ha...kan banyak kelebihan tu.. selain kandungan iron..vitalea ada sumber B12 ataucyanocobalamin . Vitamin B12 atau cyanocobalamin adalah diperlukan bagi pembuatan bahan genetik pada sel (DNA) untuk pertumbuhan dan pembesaran. Pembentukan sel darah merah oleh sum-sum tulang adalah bergantung pada vitamin ini. Ia menolong memelihara sel saraf dan sel darah merah.  Ia juga terlibat dalam penggunaan folik asid dan karbohidrat dalam makanan. Asid hydroklorik melepaskan vitamin B12 di dalam perut ketika proses penghadaman. Selepas itu ia bercantum dengan sejenis bahan yang dipanggil  faktor intrinsik (IF) sebelum ianya diserap ke dalam darah. Vitamin B12 juga perlu untuk memelihara sistem saraf yang sihat.
ha..bulat mata semua bila tahu kebaikan vitalea ni kan... so, apa kata cuba sebotol?? harga murah sangat... x sampai RM 100 pun utk kegunaan 2-4 bulan. Sangat2 berbaloi memilikinya tau! =)
sebelom berlalu, saya sertakan beberapa testimoni pengguna vitalea dalam set hamil shaklee :)



nak cuba?? hubungi saya ye, 013-4404869 :)
-Jom jadi ibu yang hebat :) -

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)