Wednesday, June 13, 2012

kepentingan antioksida untuk kecantikan kulit

Assalamualaikum w.b.t. .. Fuh!! rindunye nak mengupdate blog ni. tersangat2 lah bizi mggu ni. After travel ke KL utk hadir ke walimah shbt baik, sambil2 bawa umar mukmin jalan2, mmg xdpt rest dgn betol lagi. mmg bnyk sgt xtvt. tapi nasib baik amalkan makan shaklee. Bertenaga juga badan dlm sibuk2 ni, sempat juga gagahkan diri utk share info dengan kawan2. 
ha... hari ni sy nak share sesuatu dari blog kak ira. iaitu tentang keperluan antioksida untuk kulit. Antioksida ni ada dalam vitamin E tau! Vitamin kesukaan saya. yg sy dok war2kan selama ini...hoho. Jom kita baca sharing kak ira ek.. (^_^)v
_________________________________________________________________

Pernahkah anda mendengar tentang antioksida? Dalam beberapa buah buku berkaitan suplimen yang saya baca, banyak yang menyentuh tentang antioksida. Pentingnya antoksida ni sehingga ia menjadi elemen asas dalam dunia suplimen di mana tanpanya..sel2 dan badan kita ni akan menghadapi masalah. Dan pagi ni saya nak bercerita tentang kepentingan antioksida untuk kulit. Saya share kan dari link ni masa blog walking pagi ni. Semoga ia bermanfaat untuk kita semua..

_________________________________________________________________

Kecantikan melalui kulit dan kebaikan antioksida

Radikal bebas daripada proses pengoksidaan sering kali merupakan musuh utama bagi kecantikan kulit. Ia adalah sangat reaktif dan boleh disumbangkan oleh faktor persekitaran, makanan dan juga daripada tubuh kita sendiri. Serangan radikal bebas boleh menyebabkan kerosakan dan kematian sel-sel serta mempercepatkan proses penuaan kulit atau penuaan pramatang, dan menganggu kecantikan secara nyata.

Selain itu, radiasi ultraungu (UV) daripada matahari juga boleh mengganggu penghasilan kolagen kulit dan meningkatkan kadar degradasinya. Kolagen adalah sejenis protein yang penting untuk kekuatan dan integrasi kulit. Degradasi terhadap kolagen boleh mempercepatkan proses penuaan kulit dan pembentukan kedutan pada permukaan kulit. Kedutan terhasil secara halusi menyumbang faktor kesan kepada kecantikan kulit itu sendiri.

Bentuk antioksida yang paling baik untuk melindungi kulit anda daripada pendedahan matahari dan radikal bebas adalah pengambilan vitamin dan mineral yang secukupnya dalam diet anda.Nutrien seperti beta-karotenavitamin B6vitamin Cvitamin Emineral zink dan selenium memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan dan kecantikan kulit. Pengambilan antioksida yang mencukupi ini boleh mencegah kerosakan sel-sel kulit akibat radikal bebas. Sistem utama bagi menjamin kecantikan kulit adalah perlindungan dari dalam dan dengan itu pengambilan nutrien adalah amat penting.



Beta-karotena juga dikenali sebagai Pro-vitamin A yang boleh diperoleh daripada buah-buahan dan sayur-sayuran berfungsi sebagai antioksida dan mampu meneutralkan radikal bebas dengan berkesan.

Vitamin C pula diperlukan dalam proses penghasilan kolagen kulit. Ia menyerupai fungsi vitamin Esebagai nutrien anti-radikal bebas utama yang boleh melindungi sel daripada serangan radikal bebas dalam tubuh serta melawan kesan kerosakan radikal bebas.

nutrien dan kecantikan

Mineral seperti selenium dan zink turut memainkan peranan sebagai antioksida.Selenium diperlukan dalam pembentukan enzim glutasi peroksidase yang melindungi tubuh kita daripada radikal bebas.

Pengambilan selenium organik adalah disarankan kerana ia semula jadi dan selamat. Manakala zink pula merupakan nutrien mikro yang diperlukan dalam jumlah yang kecil untuk fungsi imuniti, kesihatan kulit dan penyembuhan kulit atau luka.Secara luarannya, anda turut disarankan agar memakai krim pelindung sinar UV yang sesuai ketika berada di luar rumah.

Tu dia....keterangan yang jelas lagi berseluh. Semoga memberi manfaat kepada kita semua...

Dan saya nak share berkenaan vitamin2 antioksida dan untuk kecantikan kulit ni boleh diambil dari produk Shaklee...Ia adalah produk yang berkualiti tinggi..dijamin selamat, berkesan dan mesra alam..ni saya nak share gambar vitamin E dan ESP serta GLA ye...yang boleh bantu masalah kulit...













ha...jom2 cuba vitamin emas ni. Vitamin E yg hebat, sgt baik utk kulit. Pasti berseri. Ibu2 yg bakal bersalin pun, highly recommended utk beli vitamin E ni. boleh sapu di luka2 after bersalin, pasti cepat sembuh luka2 anda tu!  


berminat? hubungi saya(call/sms/whatsapp) di 013-4404869  (^_^)v




* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)