Friday, September 7, 2012

Apa khabar iman?



Assalamualaikum

Kepada pembaca blog saya di luar sana, apa khabar iman?? Moga baik-baik sokmo deh! Kenapa sy tanya khabar iman? Sbbnye bukan slalu org nk tny khabar iman kita kan?yg bnyk tny Cuma apa khabar kesihatan fizikal kita kan? Hehe.. sbnrnye xda salahnya..cumanya kita kena tahu jugak bahawa kesihatan fizikal kita berkaitan jugak dengan kesihatan iman kita. Kalau baik iman, insyaALLAH kita akan sentiasa positif. Cas2 positif ni lah yang akan bagi kesihatan baik pada fizikal kita. Pernah x anda dengar ttg org2 yg survive dengan cancer? Salah satu factor yg menyumbang ialah minda yang positif!

Tapi, kalo kita pun dah jaga fikiran kita, diet kita jaga, supplement pun kita ambil kalau sakit jugak..terimalah ia dengan hati yg sabar dan redha..ALLAH sayang kat kita tu!  kita ni milik ALLAH kan..apa2 pun ikhtiar, terserah juga kepada ALLAH untuk menjayakannya atau tidak kan.. sbb tu la sy sentiasa bgtau customer sy, kalau nk mkn vitamin tu jgn lupa selawat dlu..doa bnyk2 pada ALLAH. Ni lah antara element2 yg kita perlu ikut supaya kita sentiasa dapat memperbaharui iman kita dengan menetapkan keyakinan akan kekuasaan ALLAH dalam apa jua perkara yang kita lakukan… betol x?

Jika ada yg bertanya saya soalan seperti ini...." eh, awk ni makan supplement pun demam jugak ke? Kata nutriferon tu best, tapi selsema jugak?? Ha…jwpnnye simple je? Mmglah best amek supplement, tapi, sy ni milik ALLAH… kalau ALLAH nk beri sakit, sape mampu tahan? Smua tu kuasa ALLAH… tapi saya hanya mampu berusaha dengan mengambil supplement. At least, bila saya dah ikhtiar ambil supplement ni, saya rasa saya lebih baik dari sebelum ni. Dengan izin ALLAH, kalau sy selsema tu,,taklah berlarutan berminggu2 mcm dlu. Skrg kalau selsema, at least 3 hari dah ilang..Alhamdulillah..

Sahabat2, kesakitan tu satu keperluan sbnrnya kpd kita, untuk remind yg kita ni bukanlah sape2 melainkan milik ALLAH.. tapi ALLAH tak halang kita berikhtiar..malah menyuruh kita berusaha dalam apa jua perkara yang boleh mendatangkan manfaat pada kita kan? Sementara ada ruang dan peluang, jom kita rebut. Hargailah nikmat kesihatan yang tidak ternilai harganya ini.Renungilah terjemahan surah Al-Asr, yang mana mengingatkan kita supaya untuk merebut 5 perkara sebelum datang 5 perkara.. apakah itu? Sila buka quran masing2 yer =P.Renung2kanlah.

Salam sayang,
Rashidah Juhari
ID : 867851

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)