Friday, March 29, 2013

Tips menilai waktu subur anda!



Salam Jumaat yg penuh barokah!

Hari ini istimewa ummu umar bawakan tips utk anda yg tgh merancang nak hamil. Bagi anda yg tgh mencuba kan, sudah pasti mengenali waktu subur adalah benda yg sgt sinonim. tapi bagaimana ye caranya untuk mengetahu waktu subur dengan lebih tepat? ha..di sini saya bawakan bbrp tips yg harapnya dapat membantu kwn2 di luar sana. Ni adalah sharing hasil blogwalkind dan juga rujukan buku panduan lengkap diari hamil.



1. Sistem kalendar

  • Ini adalah cara normal yg biasa kita gunakan. Perhitungan masa subur ni berdasarkan waktu ovulasi yg biasa terjadi pada hari ke 14 atau 15. untuk memudahkan pengiraan..kita perlu merekod sekurang-kurangnya kitaran 3bulan yg lepas. ni sbbnye utk kita tahu average kitaran kita. kitaran normal biasanya boleh berlaku antara 28-30 hari.tapi ada jugak org yg mengalami kitaran 25, 26 dan strusnya. Sbb tu highly recommend kita rekod history period utk kita kira kitaran kita. 
  • ok, ni cth paling senang sy bagi kan. Let say, hr tu period kita 3 march, dan abes 9 march kan. if kita nyer cycle period dlm 28 hari... next period kita adalah 7hb april kan? sbbnya cycle dikira start abes period tu. Dan cara kita nak kira waktu subur adalah 7-14 .. maksudnya hari subur adalah 24hb march. jadi start 23, 24, 25hb march tu adalah waktu yg terbaik utk cuba.hehe. sbbnya possibility ovum dilepaskan pada 24 kn. dan Ovum biasa dapat bertahan 24jam. dan sperm lak 48 jam. jadi kalo sperm dah mengembara pada 23hb, so ada chance la jumpa ovum pada 24 tu. hehe.. gitulah. 
  • Yg paling penting kena tahu cycle period camne. utk yg jenis cycle period x brapa teratur, dinasihatkan monitor cara pemakanan dan mengambil supplemen spt utk stabilkan hormon dlu. Boleh juga jumpa doctor. yg penting kna betulkan kitaran dlu baru senang nak merancang.
  • Dan kita hanya mampu merancang, ALLAH lah yg menentukan. Sbnnrnya isu2 kesuburan ni adalah urusan ALLAH, kita cuma mampu apply apa yg dikaji oleh manusia, selebihnya mmg kena berserah bulat2 kpd ALLAH ye.

2. Peningkatan suhu badan
  • Biasanya suhu badan akan sedikit meningkat dalam 1 degree C menjelang dan selepas ovulasi kerana pengaruh hormon progesteron. So, boleh la sediakan body thermometer kat rumah ye :P
3. Menilai rupa lendir rahim 
  • ketika menjelangnya ovulasi, hormon estrogen berada pada tahap maksimum dan ianya sangat mempengaruhi pengeluaran lendir rahim. biasanya pada waktu ovulasi lendir akan menjadi lebih banyak, jernih, seperti putih telur dan susah putus. bila ditarik akan memanjang dan ia licin. Pada waktu inilah waktu paling sesuai utk sperm menembusi kerana pntu rahim terbuka luas sedikit berbanding sblomnya. beberapa hari selepas ovulasi, rupa lendir akan berubah menjadi sedikit kental dan pada waktu ini peluang utk sperm sampai ke ovum tipis kerana sifat lendir yg tebal menghalang kemasukan sperm.
4. Mengguna alat ujian ovulasi
  • Alat ujian ovulasi ini boleh didapati di farmasi atau klinik, Alat ini akan mengukur tahap hormon LH (Luteinizing Hormone) yg dihasilkan pada waktu ovulasi. Alat ini digunakan sama seperti alat ujian kehamilan tetapi harganya lebih mahal sedikit. ha..ni rupanya alat tu hasil google.hihi


ha.. bagaimana ye kwn2? dah bnyk belajar kan? saya pun sama lah, bnyk sgt blajar melalui pembacaan dari pelbagai sumber. Sebelum ni saya x amik tahu sgt pun sbb kitaran sy pun ok je. Tapi bila dalam keadaan merancang tanpa perlu menelan pil perancang saya kna la belajar ilmu ni. dan skrg saya share kan utk kwn2 kat luar sana gak. hehe :)

oklah, kalau anda rasa nak tahu bnyk lagi..boleh la google aja. 

btw, kalau anda pun tgh cuba nak hamil.. dan nak ikhtiar dengan mencuba supplement.. SHAKLEE ada menyediakan vitamin utk kesuburan. Boleh hubungi saya utk sbrg pertanyaan ye . 013-4404869 :)


No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)