Sunday, July 28, 2013

Tips memujuk bayi untuk menggemari kedua belah payudara

Kebanyakan ibu mesti mengalami masalah di mana bayi hanya menggemari satu payudara sahaja. So, utk mengatasi masalah ini, bayi perlu dipujuk,,,bukan dipaksa tau, hehe. So, ibu2 kena tahu teknik memujuk yang betul supaya minatnya untuk menyusu di sebelah payudara yg kurang digemari, akan kembali. Insya ALLAH saya kongsikan sedikit hasil bacaan saya dari majalah susu ibu ni utk kwn2 :)antara teknik yang boleh dilakukan adalah:

  1. Cuba susukan bayi ketika dia baru bangun tidur dan belum benar-benar sedar atau ketika dia sedang mengantuk. Bayi akan lebih mudah bekerjasama dan bertindak secara spontan
  2. Mulakan penyusuan pada payudara yg kurang digemarinya terlebih dahulu dan apabila berlakunya pancutan refleks, alih ke payudara yang sebelah lagi tanpa mengubah posisi kepalanya. 
  3. Menyusu di bilik yang gelap ataupun berkeadaan sunyi dan sepi
  4. Cuba menyusu sambil berjalan, mengayun-ayunkannya dengan perlahan sehingga bayi menerima payudara yang kurang digemari
  5. Jika bayi lebih gemarkan payudara yang mempunyai aliran susu yg lebih laju, lakukan urutan (breast compression) untuk mempercepatkan aliran susu payudara satu lagi. Jika sebaliknya, kepit di bahagian aerola untuk memperlahankan aliran susu. Untuk merangsang penghasilan susu dengan lebih banyak, anda juga boleh mengepam.
sekiranya perbezaan saiz payudara merisaukan ibu2 kat luar sana, di sini ada beberapa tips untuk memperbetulkan keadaan seperti :
  1. mulakan penyusuan pada payudara yang kurang digemari. Lebihkan penyusuan pada payudara tersebut
  2. memerah payudara yang kecil selama 5-10 minit selepas sesi penyusuan
SELAMAT MENCUBA :)


✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

Berminat utk menjana income hanya dari rumah secara online??
Hubungi saya skrg, saya akan tunjukkan jalannya.
Ummu Umar, 013-4404869 :)

tips memilih bisnes MLM :
  • pastikan produk yg halal dan berkualiti, tiada kesan sampingan dan mempunyai ujian klinikal (shaklee adalah slamat berkesan dan mesra alam dan mempunyai sijil halal)
  • background syarikat yg stabil dan kukuh (shaklee sudah 56 tahun di dunia, dan 20 tahun di Malaysia)
  • marketing plan yg telus, adil dan mengikut syariah (shaklee tidak mengamalkan sistem piramid, mematuhi syariah dan tidak menekankan HEAD HUNTING!)
  • pilih support group yg betul (saya adalah dari susur galur Jutawan shaklee yg mempunyai group support tersendiri, yg sgt mengutamakan knowlegde and skill sharing, juga menyediakan pemantauan on performance anda. Kami juga menekankan konsep mudahnya menjemput rezeki)

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)