Friday, February 8, 2013

Peranan otak dan bagaimana ingin memaksimumkan fungsinya

Bismillah.. Salam Jumaat yg penuh barokah :) 

sementara Umar tgh tido, boleh la saya menaip sekejap di sini.Hr ni sarapan beli nasi bungkus je..hihihi..bersempena musim promosi Omega Guard ni, saya nak bercakap berkenaan pertumbuhan otak.

sape tak tahu apa itu otak? hehe..mesti smua tahu kan.. tapi kalau ditanya adakah kita mmg sepenuhnya mengenali sepenuhnya komponen otak kita, atau ditanya bagaimana otak kita berfungsi dan mendapat tenaga mesti kita mcm blurr2 sket kan..otak kita ni sangatlah unik tau! Jom kita jelajahi sket tentang otak kita :)

secara ringkasnya...otak merupakan organ bagi pusat kawalan utama bagi badan kita. Ia menerima maklumat melalui deria dari dalam dan luar tubuh. Otak menganalisa maklumat ini dan kemudiannya menghantar perutusan kepada badan yang mengawal fungsi dan tindakannya. Otak meningati pengalaman lepas, dan merupakan punca fikiran, mood, dan emosi.

ha..inilah gambar otak



Kekuatan otak bergantung pada kesehatan tubuh. Sekiranya tubuh kita ni kurang sehat maka otak kita pun menjadi lemah. Tanpa kesihatan yang baik, otak pun tak akan dapat bekerja dengan baik.Perasan tak, biasanya kalau pelajar yang tak sihat... memang konsentrasi belajar akan jadi kurang. Dan kadang2 sampai tahap boleh sebabkan kegagalan dalam pelajaran.. betol kan?

Otak ni macam jantung kita jugak, boleh dikatakan 24 jam bekerja.kalau otak tak kerja, matilah kita..sbb semua aktiviti organ tertumpu kat otak.. huhu. Tido pun otak bekerja, kalau tak, tak mimpilah kita. Dan semestinya otak akan keletihan....otak jugak lapar tau! ha? otak ada mulut ke nak makan? hahaha :p

so..kalau taknak otak kita penat dan dapat digunakan semaksimum yg mungkin... kita kena pastikan 3 benda kita bagi kat otak, iaitu 

  • ISTIREHAT 
  • MAKANAN OTAK
  • LATIHAN
Kerehatan utk otak sgtlah penting. Untuk memastikan otak kembali cenderung menghasilkan idea-idea yang lebih kreatif. Cuba kita bandingkan antara berfikir dalam keadaan serabut dengan kerja dan berfikir ketika memandu ditempat yg tenang, pastinya hasilnya berbeza kan..ni jelas kita tgk bhw..kemampuan otak akan meningkat dan cemerlang dalam keadaan relaks.

Selain beristirehat, otak juga memerlukan gizi dan zat-zat tertentu untuk pertumbuhan dan perkembangan sel-sel otak. Kekurangan nutrisi memang berpengaruh besar secara umum pada anak-anak, terutama pada otaknya. Otak yang kurang zat gizi akan menyebabkan otak kanak-kanak kurang cerdas. Antara makanan otak yg bagus adalah yg mengandungi asid lemak omega-3 yg kaya dengan DHA dan EPA. ha.. boleh check mknn kita ada x element2 ni?

Lastly, selain rehat dan mknn otak yg betol, otak juga perlu latihan-latihan yang teratur untuk mencapai kesempurnaannya. Otak yang tak pernah mendapat latihan atau stimulasi, apalagi tidak pernah digunakan akan menjadi bebal. Tubuh badan fizikal kita pun...kalau kurang bergerak atau berlatih akan rasa berat kn.. macam tu lah jugak otak..huhu..

ha...apa lagi, jom jaga otak kita dengan mengamalkan 3 tips simple di atas :)

atau nak dptkan makanan otak utk anak anda?? jom borong OMEGA guard shaklee buy 6 free 1!! hubungi saya skrg!



anak bijak idaman semua! :)



regards, 









Rashidah Juhari Shaklee Independent Distributor 
ID : 867851 013-4404869
 shadiraakashi@gmail.com

1 comment:

Follow us for more tips :)