Wednesday, February 6, 2013

Tips kurus yang berkesan

Salam to all, semoga ceria selalu,

hari ni saya nk share something yg sy dapat dari anak buah saya Syidah Nur about kuruskan badan. 
selamat membaca dan mempraktikkan ye :)

Tq syahidah for sharing :)
________________________________________________________________________


Assalamualaikum

Malam2 yg dingin ni, nk cerite sket pasal diet,, ramai orang nk diet kan? lebih2 lagi yg nk naik pelamin ni mcm saye,,hihihi,, cam mane korang diet, diet betul ke diet salah? diet pun ade betul yg salah tau,, nanti saye cite,, malam ni nk cite sal APE PERLU DIAMBIL DAN ELAK KETIKA BERDIET.

Jom check:


Bagi memastikan misi mengurangkan BERAT BADAN melalui amalan diet berjaya, maka anda perlu tahu tentang makanan yang perlu diambil dan dielakkan. Pengetahuan dan amalan tentang perkara itulah yang akan membantu anda MAKIN KURUS dan KEKAL LANGSING.


1] JAUHI MAKANAN DARIPADA PRODUK TEPUNG YANG DIPERTINGKATKAN
>> Tepung putih/tepung yang dipertingkatkan perlu dielakkan bagi mereka yang berhasrat untuk menurunkan berat badan. Anda boleh cuba gantikannya dengan sayuran. Utamakan sayur-sayuran hijau.


2] KURANGKAN MENGAMBIL GULA
>> Sebaiknya kurangkan mengambil gula atau produk yang mengandungi gula seperti coklat, gula-gula getah, biskut dan sebagainya yang sememangnya ENAK dimakan tapi ia tinggi gula :)

3] MAKAN 5 KALI SEHARI DALAM KUANTITI KECIL
>> Biasakan makan 5 kali sehari, mengikut waktu yg betul dari BERSARAPAN, MINUM PAGI, MAKAN TENGAH HARI, MINUM PETANG, MAKAN MALAM, dan MINUM MALAM. Tetapi AWAS!, pastikan anda mengambil makanan dalam kuantiti yg bersesuaian dengan waktu makan anda.


4] MINUM BANYAK AIR
>> Anda perlu minum lebih banyak air putih sekurang-kurangnya LAPAN GELAS sehari. Ia akan membantu anda menurunkan berat badan dengan cepat.


5] JALANI OLAHRAGA
>> Olahraga membantu anda mengeluarkan peluh, membakar lemak sekaligus membantu tubuh bergerak dengan lebih aktif. Jika tidak gemar berolahraga, rajin-rajinkan diri untuk melakukan kerja-kerja rumah atau anda boleh pilih untuk berjalan-jalan di sekitar taman atau padang permainan.


6] AMBIL 5 SAJIAN BUAH-BUAHAN DAN SAYUR-SAYURAN SETIAP HARI
>> Buah & sayuran dapat diambil sebagai snek di antara sarapan pagi dan tengah hari atau di antara waktu minum petang dan makan malam.


7] MAKAN 2 HINGGA 4 SAJIAN PROTIEN SETIAP HARI
>> Makanan sumber protein seperti IKAN, PRODUK SUSU, SUSU, dan TELUR, SOYA dan KEKACANG.


8] MAKAN SEDIKIT (2 SAJIAN) IKAN KAYA OMEGA-3
>> Kurangi LEMAK, terutama LEMAK JENUH. Gunakan minyak ZAITUN seperti di dalam hidangan salad sebagai pengganti MAYONIS, PILIH DAGING/AYAM tanpa LEMAK


9] KURANGI GULA
>> Tambahkan gula secukupnya pada JUS, gantikan minuman bersirap dengan AIR PUTIH dan elakkan minuman berkarbonat.


10] KURANGI MAKANAN SEGERA>> Makanan segera mengandungi banyak lemak jenuh dan kurang nutrisi penting seperti serat, vitamin dan mineral.


Sumber : Majalah MINGGUAN WANITA.


Itulah sedikit sebanyak perkongsian tentang apa yg perlu di ambil dan elak ketika BERDIET.

Selain itu, pengambilan makanan tambahan atau vitamin dengan KONSISTEN juga dapat membantu program DIET anda. Produk-produk SHAKLEE yang dapat membantu PENURUNAN BERAT BADAN ANDA adalah seperti :-


ESP




CINCH SHAKE


ENERGY TEA MIX


LECITHIN


HERB-LAX


OMEGA GUARD


Kesemua produk di atas dapat membantu program diet anda dan saya akan kongsikan kelebihan produk-produk di atas untuk program DIET anda di entry akan datang ye,,
SELAMAT MENJALANI PROGRAM DIET YG SIHAT!!
Thanks :) 

________________________________________________________________________

Ha..best kan. FYI, syahidah mmg ada improvement dari sudut Inch loss apabila mengamalkan diet SHAKLEE. mmg best, boleh hubungi kami utk keterangan lanjut! :)


Rashidah Juhari Shaklee Independent Distributor ID : 867851 013-4404869 shadiraakashi@gmail.com * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)