Wednesday, May 16, 2012

kaya vs sihat

Assalamualaikum and good evening dear all!


hari ini saya ingin sama2 ajak anda berfikir tentang kenapa perlunya kita berbelanja untuk kesihatan...
sila baca situasi2 di bawah ini:


situasi 1


"En. A adalah seorang staff di sebuah syarikat yang mempunyai gaji yang agak lumayan. Namun, dia sebolehnya ingin menyimpan duit tersebut untuk membeli sebuah rumah banglo besar apabila bersara dan ingin menyimpan duit untuk pergi melancong bersama keluarganya. Tidak pernah terlintas pun di fikirannya untuk membelanjakan sedikit wang simpanannya untuk kesihatan. Tetapi, belum pun sampai waktunya bersara, didapati En. A telah diserang sejenis penyakit, dan dia hanya mampu terlantar di hospital.. tiada lagi banglo besar dan pelancongan dalam hidupnya selepas itu...."


ha...apa yang anda fikir? x fikir ape2 sbb cerita ni saya reka?? erm..anda silap kalau fikir macam tu.
sekalipun situasi ini saya yang cipta sendiri, tapi pada hakikatnya ia kerap berlaku dalam masyarakat kita kan...


mmglah kita tahu, kalo dah kata takdir kita nk sakit or mati pada waktu sekian dan skian..kita akan kena jugak... tapi, sekurang2nya, kita usaha untuk jaga nikmat yg ALLAH bagi pada kita ni kan apa salahnya..


mana tahu, tindakan kita hari ini melabur untuk kesihatan akan diberkati, dan membolehkan kita sihat smpai ke tua...dan boleh menikmati hidup yang lebih baik... xpelah xdpt rumah besar pun asalkan sihat dan boleh enjoy ngan anak cucu kan....insyaALLAH...


bukankah menjaga kesihatan dan menjaga nyawa itu adalah satu tuntutan di dalam ISLAM??


fikir2 dan renungkanlah... (^_^)v


situasi 2? sambung lain kali je la... =P

No comments:

Post a Comment

Follow us for more tips :)